בבקשה וודא כי ג'אווהסקריפט מותקן ועובד לטובת נגישות האתר

הטלפון מצלצל? ראיון העבודה שלכם מתחיל עכשיו!

כל מה שצריך לדעת על ראיון עבודה טלפוני והכלים לצלוח אותו בשלום

קורות החיים שלך נכתבו בקפדנות ובהתאמה מדויקת למשרת החלומות, וכל שנותר הוא להמתין לשיחת הטלפון ולזימון לראיון העבודה.

אבל מה עושים שהשיחה הנכספת מגיעה, ולמראיין/ת יש כמה שאלות מקדימות עבורך?

ריאיון טלפוני הוא שלב חשוב בתהליך המיון, הנועד לבחון את התאמתכם לתפקיד, הן באמצעות שאלות מקצועיות ושאלות טכניות הנוגעות לידע ולניסיון המקצועי, והן באמצעות בחינת הרהיטות ואופן העברת המסרים, עומק המרואיין ותפיסת התפקיד והארגון על ידו.

אלא שבעוד שהמעסיק המיועד כיוזם הריאיון, מגיע מוכן למעמד, ויודע בדיוק מה הוא מעוניין להפיק ממנו, את המרואיין השיחה עשויה להפתיע ולתפוס לא מוכן. לתחושת המועמדים, יתרונות טבעיים דוגמת שליטה בשפת גוף, יכולת שליטה בסמולטוק וכריזמה אישית, פחות באים לידי ביטוי במעמד הטלפוני, והשאלות שהן לכאורה טכניות/אינפורמטיביות בלבד, מבלבלות ומפיקות מהמרואיינים תשובות שאינן ממצות ופחות משקפות את מירב היתרונות שהם מביאים.

צוות המומחים והמגייסים של חברת ההשמה PivotHR, נרתם לסייע למועמדים ולמבקשי עבודה, לצלוח את הריאיון הטלפוני בשלום, ואף לנצל את הפלטפורמה להותיר חותם ולבצע סינון גם מהצד שלכם

כל שיחה היא ראיון

שלחתם קורות חיים? עדכנתם את פרופיל הלינקדאין שלכם?

צפו לשיחות טלפון ממגייסים פוטנציאליים בכל עת, והתייחסו לכל שיחת טלפון נכנסת ככזאת. בין אם אתם נוהגים לענות לשיחות טלפון לא מזוהות באופן חשדני, ובין אם אתם נוהגים בלבביות גם באנשי המכירות העקשנים ביותר, זה הזמן לגייס את הקול והנימה שמחברים בין אדיבות ונינוחות, ולהפוך אותם לכלי העבודה שלכם בפרויקט חיפוש העבודה.

תיאום מועד השיחה

בארגונים מסוימים לרוב תישלח הודעת SMS/מייל שתקדים את השיחה, ולתיאום מועד נוח, בעוד שבארגונים אחרים השיחה עשויה להתקבל ללא הודעה מוקדמת, כאשר הפונה יפתח בהצגה עצמית וישאל את המועמד אם הוא פנוי לשוחח.

בשלב זה מרבית המועמדים להוטים לשדר נכונות, מאשרים וממשיכים בשיחה, מה שעשוי להוות טעות ולפגוע באיכות הריאיון וברושם הראשוני שתותירו. במידה והשיחה התקבלה במקום רועש, בנהיגה, בשעה או בנסיבות בהן תתקשו להקדיש את תשומת הלב המלאה, מוטב לציין זאת בנימוס ולבקש לתאם שיחה למועד מתאים וקרוב.

חשוב לציין: לא כל המראיינים והמגייסים יגדירו את השיחה כריאיון טלפוני, וייתכנו מקרים בהם תתבקשו לענות על מספר שאלות, לוודא מספר פרטים לצורך זימון לראיון, או שהמראיין פשוט יתחיל בשאלות ללא כל הקדמה. גם במקרה כזה נכון יהיה להתנצל בנימוס שאינכם יכולים להקדיש את תשומת הלב הנדרשת כעת, ולבקש לתאם את השיחה למועד נוח אחר.

על המרואיין להתייחס לכל אינטראקציה כאל חלק מתהליך הסינון, ואל כל שיחת טלפון כריאיון טלפוני, ולהגיב בהתאם.

הכנה מוקדמת

ריאיון טלפוני הוא אמצעי סינון מוקדם, שעוסק במיפוי ובהתרשמות מן המועמדים כחלק בלתי נפרד מן התהליך. הריאיון יכול לעסוק בפרטים טכניים דוגמת מיקום המשרה ונכונות המועמד לנסיעות, שעות העבודה, וכן לצורך התרשמות מיכולת התקשורת, רהיטות השיח והיכולות האישיות של המועמד/ת.

הכנה מוקדמת לראיון הטלפוני תכלול תכנון מענה לשאלות פוטנציאליות בהיבט האישי וכן לכאלה הנוגעות לתפקיד ולמקצוע:

מועמדות לתפקיד טכנולוגי תכלול שאלות הנוגעות לשליטה בשפות תוכנה/מערכות/עבודה עם בסיסי נתונים, לעומת מועמדות לתפקיד ניהולי שתעלה שאלות הנוגעות להיקף הפרויקטים והעובדים שניהלת בעבר, סוגיות בניהול וכדומה, וחשוב להתכונן לשאלות הללו,

וכמובן לשאלת הנוק-אאוט שמפילה רבים וטובים: ציפיות שכר.

לא לכל שאלה ישנה תשובה נכונה או לא נכונה, אולם בהחלט יש קווים מנחים לדרך לענות עליהן:

ספר לי על עצמך- את הבקשה התמימה להצגה עצמית בצורה חופשית מציג המראיין כאשר לפניו מונחים קורות החיים של המועמד, המלצות ומידע נוסף שאגר, ומטרת השאלה היא התרשמות אישית ולא קבלת מידע אשר מצוי לפניו. מומלץ להכין מראש הצגה עצמית בת כדקה, בה תספרו על עצמכם בנקודות עיקריות, תוך איזון בין מידע הנוגע לרקע המקצועי ליכולות האישיות, בסינרגיה ורצף כרונולוגי שמסתיים במה הביא אתכם לחיפוש העבודה ואל המשרה האמורה.

מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם- שאלה מכשילה בה חשוב לזכור ממה להימנע לפני שפותחים בשיטפון מילולי ופרץ מיותר של כנות.

מה לא אומרים? גינוי של הבוס, של הצוות או המקום. אמירות מתנשאות דוגמת אני Overqualification לתפקיד או לארגון, תלונות על עבודה קשה ודרישות מוגזמות.

מה כן?  הרגשתי שמיציתי את היכולות שלי ו/או את יכולת ההתקדמות שלי, אני מעוניין לפתח ולתת מקום לכישורים נוספים שאני מביא, אני מעוניין במשרה שאוכל להשפיע בה יותר, הייתי רוצה להיחשף לתרבות ארגונית חדשה, אני מעוניין במשרה שכוללת אופק ניהולי.

ושאלת השאלות: מה ציפיות השכר שלך?

למה בעצם השאלה הזאת כל כך מלחיצה? החשש לנקוב בסכום נמוך מדי ולהסתמן כמכוון נמוך? או לאבד את ההזדמנות בשל סכום גבוה מדי?

הדרך לענות על השאלה הזאת היא קודם כל לענות בכנות לעצמך: מה הסכום הנמוך ביותר שאני מוכן לעבוד עבורו, ומה השכר שאני מאמין שמגיע לי לאחר סקר שוק והבנת השווי העצמי, אל מול פרמטרים אובייקטיבים, מצב השוק, היצע וביקוש.

בהיבט של הצגת התשובה קיימות שתי טכניקות שישקפו נכונה את שאיפות השכר שלכם:

  1. הצגת טווח שכר ולא מספר מדויק: בהתחשב בכישורים ובניסיון שלי אני מאמין שהשכר הרלוונטי יעמוד על X-Y ₪.
  2. כרגע אני מרוויח X, אני מעוניין לשפר את תנאי השכר, ולוקח בחשבון כמובן תנאים נלווים נוספים.

שומעים את ההתרשמות בצד השני? זה הזמן להוסיף שאלה משלכם על הארגון, המשרה והמשך התהליך- ולמצב את עצמכם כמועמדים רציניים, בעלי חשיבה ביקורתית, ולאפשר לעצמכם בחירה בנוגע להמשכיות התהליך.

בהצלחה.